|
Pedagogika specjalna
SURDOPEDAGOGIKA: to dział pedagogiki specjalnej. Zajmuje się teorią i
praktyką kształcenia osób z wadą słuchu: osób niesłyszących i słabo
słyszących.
PRZYCZYNY GŁUCHOTY:
- Wada wrodzona
- głuchota dziedziczna (spowodowana przyczynami genetycznymi)
- głuchota wrodzona (spowodowana zatruciami i chorobami wirusowymi
przebytymi przez matkę w okresie ciąży, konfliktem serologicznym)
- Wada nabyta
- głuchota nabyta w czasie porodu (urazy okołoporodowe)
- głuchota nabyta po urodzeniu w czasie życia osobniczego:
(a) choroby okresu noworodkowego i wczesnego dzieciństwa np. zakażenia, zapalenia
opon mózgowych, przewlekłe zapalenie ucha środkowego
(b) urazy mechaniczne
(c) urazy chemiczne
Surdopedagogika stosuje różne klasyfikacje osób z wadą słuchu, zależnie
od kryterium:
Podział ze względu na miejsce uszkodzenia analizatora słuchowego:
- Zaburzenia słuchu centralne:
Powstają w następstwie uszkodzenia części korowej analizatora słuchowego.
- Zaburzenia słuchu obwodowe:
- zaburzenia przewodzeniowe (powstają przy uszkodzeniu tzw. przewodzącej
części analizatora słuchowego - ucha zewnętrznego i środkowego)
- zaburzenia odbiorcze - percepcyjne (polegają na uszkodzeniu części
odbiorczej analizatora słuchowego - ucha wewnętrznego nerwu słuchowego -
organów, które przetwarzają drganie dźwiękowe na impulsy nerwowe)
- zaburzenia mieszane - kombinowane (są następstwem uszkodzenia części
przewodzeniowej i odbiorczej analizatora słuchowego)
Podział ze względu na czas występowania wady:
- Wada prelingwalna - gdy uszkodzenie wystąpiło przed okresem nabycia
mowy ustnej
- Wada interlingwalna - gdy dziecko zaczęło uczyć sie mowy, ale nie
opanowało jeszcze całego systemu symboli słownych i znaków
międzywyrazowych, tworząc strukturę gramatyczną języka
- Wada postlingwalna - gdy uszkodzenie słuchu nastąpiło po opanowaniu
mowy. Są to osoby ogłuchłe
Podział ze względu na stopień uszkodzenia (utraty słuchu):
- Głuchota całkowita - stan zupełnego braku uczynnienia analizatora
słuchowego
- Głuchota częściowa - charakteryzuje się słyszeniem obniżonym w różnym
stopniu
- głusi z resztkami słuchu (ubytek przekracza 80 dB)
- niedosłyszący (głusi z ubytkiem słuchu 40 - 80 dB)
Podział ze względu na dodatkowe (sprzężone) uszkodzenia:
- Głuchoniewidomi
- Osoby z wadą słuchu i uposledzeniem umysłowym
- osoby z wadą słuchu i kalectwem narządów ruchu
ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ I UMIEJĘTNOŚCI SAMOOBSŁUGI
Bardzo ważną rolę na samym początku spełniają rodzice. Powinni
obserwować dziecko i umieć udzielić odpowiedzi na pytania:
- czym najchętniej zajmuje się dziecko gdy jest pozostawione same sobie
- czym się interesuje
- jakimi zabawkami i jak długo się bawi
- jaki jest jego stosunek do ludzi go otaczających
- jakimi gestami najczęściej się posługuje
- jakie wyrazy i zwroty odczytuje z ust
- czy potrafi samo zadawać pytania
- jak reaguje na prośby i zakazy (wykonuje je natychmiast, czy trzeba je
kilka razy powtarzać)
- czy jest zrównoważone, nadpobudliwe, bystre, powolne, wesołe, uparte
czy tez obojętne
Takie opisy zachowań pozwalają ustalić sposób postępowania z dzieckiem.
Konieczne jest także nauczanie dziecka określonych zachowań i działań
jak również nauka rozpoznawanie przedmiotów.
Ważne jest aby dany przedmiot nie był przedstawiony tylko w jednej
sytuacji, np. do miski można nalać zupę, można w niej umieścić owoce,
może nawet służyć jako foremka do piasku.
Przedstawiamy dziecku przedmiot w różnych sytuacjach wymawiając
jednocześnie nazwę tego przedmiotu. Nie wymagamy natomiast od dziecka
prawidłowej artykulacji w jego słownych wypowiedziach.
POCZĄTKI NAUCZANIA DZIECKA Z WADA SŁUCHU:
- Wzbudzic zainteresowanie nauką
- Pamiętać, że nauczanie to droga do rozwoju mowy, osobowości i charakteru
- Zajęcia systematyczne i konsekwentne
- Kształtowanie nawyków prawidłowego zachowania w społeczeństwie
- Używamy pewnych, codziennych zwrotów wskazując jednocześnie na układ
ust podczas ich wypowiadania
- Pokazując pewne przedmioty najpierw zwracamy uwagę na ich charakter,
poźniej na kształt i barwę
- Nie krytykować i okazywać niezadowolenie podczas wspólnie
wykonywanych czynności, ale tak długo je ćwiczyć, aż będą wykonywane
prawidłowo
- Utrwalamy te same ćwiczenia przez kilka dni, urozmaicając je aby się
nie nudziły
- Stosować ćwiczenia odpowiednio dobrane do sytuacji, tematu,
otaczającej rzeczywistości
- Stosowane zabawki podczas ćwiczeń identyfikować z realnymi przedmiotami
- Stopniowo przechodzić do zadań naśladujących
- W rozwoju zdolności mówienia wykorzystywać nie tylko resztki słuchu
(jeżeli jeszcze jest), ale i wzrok
Od 4 roku życia wychowaniem dziecka głuchego zajmuje się przedszkole
specjalne. Jego cele:
- zapewnienie rozwoju fizycznego, psychicznego i zdrowia
- przyswojenie wiadomości i umiejętności związanych z otaczającym światem
- zapewnienie podstawowych umiejętności odczytywania z ust i
posługiwania się mową w zakresie znanych mu, spotykanych w życiu
codziennym wyrazów i słów
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ OSÓB Z USZKODZONYM SŁUCHEM
- Metoda migowa:
Możemy tu mówić o systemie językowo - migowym, w którym stosuje się
porozumiewanie językiem migowym uzupełniając końcówki fleksyjne znakami
daktylograficznymi
- Metoda kombinowana:
Składa się na nią stosowanie w procesie porozumiewania się mowy ustnej w
formie graficznej lub dźwiękowej, alfabetu palcowego i znaków migowych
- Metoda totalnej komunikacji:
Uwzględnia wszelkie drogi porozumiewania się np. drogę migową,
daktylografię, mowę ustną
- Metoda ustna (oralna):
Wykorzystuje różne drogi kontaktu z uczniem do opanowania przez niego
mowy ustnej. Stosuje wrażenia wzrokowe, dotykowe, czuciowe.
Niektóre formy tej metody:
a) m e t o d a m a t c z y n a - s ł o w n a (metoda całościowego
uczenia mowy ustnej, oparta na podstawach fonetyczno - psychologicznych)
b) m e t o d a s ł u c h o w o - u s t n a (rewalidacja opiera się na
wcześniejszym wychowaniu słuchowym i treningu słuchowym. Wykorzystuje
resztki słychu, mowę w formie graficznej i dźwiękowej)
DO NAJCZĘŚCIEJ OBECNIE STOSOWANYCH METOD NAUCZANIA MOWY NALEŻĄ:
- Metoda analityczno - syntetyczna:
Stosowana w szkołach dla dzieci głuchych w nauczaniu mowy, czytaniu i
pisaniu. Obejmuje nastepujące elementy dydaktyczne:
- pogadanka
- wyodrębnienie z pogadanki wyrazu podstawowego (nazwy przedmiotów,
osoby, zwierzęcia), umieszczenie wyrazu podstawowego pod obrazkiem
- wymawianie wyrazu
- czytanie wyrazu podstawowego
- odpoznawanie wyrazu podstawowego wśród innych
- analiza literowa i dźwiękowa wyrazu podstawowego, wyodrębnianie nowej
litery w wyrazie podstawowym
- wymawianie nowej litery
- synteza poznanych liter w wyrazy i wymawianie tych wyrazów
- Metoda analityczno - syntetyczno - dźwiękowa
- analiza artykulacyjna (słowna)
- analiza i synteza graficzno - wzrokowa
- czytanie z elementarza
DZIECKO UCZY SIĘ MOWY PRZEZ NAŚLADOWNICTWO.
MOWA CZYNNA - słownictwo, które dziecko rozumie i którym się posługuje
MOWA BIERNA - słownictwo znane, ale występuje nie umiejęność stosowania
go. Ten rodzaj mowy jest pierwszy.
|