|
Porady logopedy
LOGOPEDA RADZI, INFORMUJE
Nasze dziecko mówi! Pierwsze jego słowa są dla nas, rodziców, wielką radością.
Dają nam szansę na pełniejsze i bardziej precyzyjne porozumienie z małą istotą.
Mowa naszego dziecka rozwija się od urodzenia przez cały okres przedszkolny
stanowiąc później bazę dla umiejętności czytania i pisania oraz procesu uczenia
się.
Chcąc, aby rozwój mowy dziecka przebiegał prawidłowo, powinniśmy pamiętać
o podstawowych zasadach.
- Musimy z dzieckiem często rozmawiać, używając słów zrozumiałych, początkowo
zdań prostych, nie wolno nam mówić zbyt szybko
- Nie naśladujemy swoistych wypowiedzi dziecka, nie przesadzamy z używaniem
zdrobnień i zmiękczeń typowych dla małych dzieci
- Stopniowo przykładamy coraz większą wagę do zapoznawania dziecka z nowymi
pojęciami przez wspólne rozmowy w sytuacjach naturalnych, wspólne czytanie
książeczek, zabawy słowne. Wspomniane zabawy słowne to bogactwo pomysłów
na atrakcyjny sposób spędzania z dzieckiem czasu.
- Uczymy dziecko prostych piosenek, zwracając uwagę na prawidłowe oddychanie.
- Sprawą podstawową i oczywistą, a jednak często niełatwą w codziennych
naszych kontaktach z dzieckiem, jest umiejętność słuchania tego, co dziecko
do nas mówi. Uważne i chętne słuchanie przez rodziców, jest najlepszą formą
zachęcania dziecka do mówienia.
- W piątym roku życia zaczynamy już korygować gramatyczne błędy w wypowiedziach
dziecka np. złe końcówki lub nieprawidłowy szyk wyrazów w zdaniu.
- Aby móc ocenić, czy nasze dziecko mówi dobrze, powinniśmy orientować się
w podstawowych danych dotyczących prawidłowości rozwoju mowy. Obserwując
sposoby porozumiewania się dziecka, powinniśmy rejestrować istotne
i niepokojące objawy, takie jak np: brak lub ubóstwo reakcji gaworzenia
u niemowlaka, brak mowy u dwulatka, nieprawidłowości w budowie narządów mowy,
zacinanie się podczas wypowiedzi.
- Pamiętajmy, że niektóre z tych objawów mogą być przejściowe i nie są poważne,
inne natomiast nie mogą być lekceważone. Warto zasięgnąć porady u logopedy,
absolutnie nie odkładając tego na później. Ważne jest, aby dziecko w razie
potrzeby, było objęte opieką logopedyczną przed podjęciem nauki szkolnej.
Często interesuje rodziców, w jakim czasie dziecko powinno opanować wymowę
poszczególnych głosek. Najtrudniejsze z nich to: r, sz, ż, cz, dż, które powinny
pojawić się w szóstym roku życia. Wcześniej, w czwartym/piątym roku życia dziecko
powinno wymawiać takie głoski jak m.in.: l, k, g, w, d, b, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź.
Jeśli brzmienie niektórych głosek różni się od normalnego, mamy do czynienia z wadą
wymowy. Są to różnego rodzaju seplenienia, nosowanie i in., często wymagające
kontaktu z ortodontą lub laryngologiem oraz systematycznych ćwiczeń logopedycznych.
Zdarza się, iż dzieci potrafią wymówić pojedyncze głoski prawidłowo, a wyrazach
mylą je z innymi. Taki rodzaj trudności też wymaga pomocy logopedy. Dziecko,
które długo nie mówi, popełnia dużo błędów gramatycznych, ma bardzo ubogie
słownictwo, też nie może zbyt długo czekać na kontakt ze specjalistą.
Pamiętajmy, że dziecko w wieku przedszkolnym, jest w naturalny sposób podatne na
wpływ ćwiczeń, chętnie przyswaja nowe umiejętności, szczególnie w warunkach
zabawy.
Opracowała Anna Paluch
|