|
Pedagogika specjalna
TYFLOPEDAGOGIKA - pedagogika zajmująca się osobami z zaburzeniami wzroku.
Komisja powołana przez Polski Związek Niewidomych opracowała projekt
obowiązującej i w praktyce stosowanej definicji ślepoty. Brzmi ona
następująco:
- do NIEWIDOMYCH w ścisłym tego słowa znaczeniu zalicza się dzieci i
dorosłych, którzy nic nie widzą od urodzenia albo od tak wczesnego
dzieciństwa, że nie pamiętają, że kiedykolwiek widzieli.
- do OCIEMNIAŁYCH zalicza się wszystkich, bez względu na wiek, którzy
posługiwali się wzrokiem, lecz go utracili:
- nagle - np. w okresie działań wojennych, wypadku itp.
- stopniowo - np. w wyniku chorób przewlekłych.
- do SZCZĄTKOWO WIDZĄCYCH zalicza się tych, którzy mają bardzo dużą,
lecz nie całkowitą utratę wzroku, której nie można skorygować szkłami.
PRZYCZYNY INWALIDZTWA WZROKOWEGO:
Przyczyny utraty lub znacznego uszkodzenia wzroku mozna podzielić na grupy:
- czynniki genetyczne
- wady wrodzone analizatora wzrokowego i uszkodzenie okołoporodowe
- choroby analizatora wzrokowego
- choroby zakaźne przebiegające z wysoką temperaturą oraz nowotwory
- zatrucia
- urazy mechaniczne, termiczne, chemiczne
- awitaminoza
- zmiany starcze
SPECYFICZNE ZJAWISKA WYSTĘPUJĄCE W ROZWOJU DZIECI NIEWIDOMYCH:
- już w okresie niemowlęcym dziecko niewidome nie wykonuje pewnych
czynności charakterystycznych dla widzącego, np. nie jest ono pobudzane
bodźcami świetlnymi do ruchów głowy
- jest mniej aktywne
- pozycję siedzącą i stojącą przyjmuje znacznie poźniej niż dziecko zdrowe
- brak spontanicznego naśladowania (będzie to utrudniało naukę
podstawowych czynności)
- zaburzenia snów (w wyniku pozbawienia wrażeń)
- wolniejsze uczenie mowy
- otoczenie wydaje się nieruchome
JAK POSTĘPOWAC Z DZIECKIEM NIEWIDOMYM?:
- dotykanie rączek
- głaskanie głowy
- opowiadać modulując głos
- w celu stworzenia wrażenia ruchu- nosić na rękach
- dawać dziecku do trzymania różne przedmioty i wodzić jego palcami po
tym przedmiocie
Czasem występują u dzieci tzw. tiki - są to odruchy automatyczne.
Rozróżnia się ich 4 rodzaje:
- kołysanie się, potrząsanie głową w celu wywołania niezurzytej energii
- chód na prostych nogach, brak gestykulacji i mimiki podczas mówienia
- chodzenie na palcach w celu zbadania terenu, podnoszenie nóg dla
zbadania nierówności, wyciąganie przed siebie ramion itp. - są to tzw.
odruchy obronne.
- mróżenie oczu, przecieranie oczu, opuszczanie i odwracanie głowy -
reakcje na cierpienie
SKUTKI BRAKU WZROKU DLA SYTUACJI ŻYCIOWEJ:
- Brak wrażeń zmysłowych:
- nierozróżnianie kolorów
- brak posiadanych sprawności
- niemożność poznania tego, co jest po za zasięgiem rąk
- brak spostrzeżeń, wrażeń
- trudność w kształtowaniu takich pojęć jak odległość, wysokość itp.
- podczas rozmów- brak oceny wrażeń emocjonalnych drugiej osoby, które
przejawiają się na jej twarzy
- Upśledzenie psychiki człowieka w skutek braku wzroku:
- brak odbioru bodźców z zewnątrz przez zmysł wzroku
- brak ekspresji wzrokowej
- brak realnego odbioru otoczenia
- niekontrolowane odruchy
- zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego
- pojawiają się różnego rodzaju kompleksy
- napięcie zwiazane z ciągłą koncentracją uwagi
WYOBRAŻENIE NIEWIDOMYCH:
Brak wyobrażeń wzrokowych u niewidomych powoduje zwiększenie wyobrażeń
innego rodzaju: słuchowe, dotykowe, kinestetyczne, zastępcze,
wyobrażenia przedmiotów i przestrzeni.
- Wyobrażenia słuchowe:
Można je rozpatrywać na 3 płaszczyznach
- w dziedzinie poznania - informacje dla niewidomego o położeniu,
odległości przedmiotu, ułatwiają poruszanie
- w dziedzinie mowy - umiejętność posługiwania się mową, co ułatwia kontakt
- w dziedzinie doznań estetycznych - pozwalają na przeżycie doznań dzięki
opisom literackim, muzyce
- Wyobrażenia dotykowe i kinestetyczne:
wrażenia kinestetyczne - są sumą wrażeń spowodowanych uciskiem
mięśni i stawów.
Język, wargi, które u widzących są tylko normalnymi częściami ciała,
u niewidzących są drogą do poznania świata. Dzięki temu niewidomy może
wyobrazić sobie, jak wygladają płatki kwiatów, ludzkie twarze.
Z wyobrażeniami dotyku łączą się kinestetyczne, które ułatwiają
niewidomemu orientację w terenie.
- Wyobrażenia zastępcze:
Według Steinberga są to:
- korelaty jasności i barwności
- te stosunki dotykowe, które są niedostępne dla niewidomego lub w ogóle
nie nadają się do dotykowego ujęcia;
Należy przypuszczać, że bodźcem wywołującym wyobrażenia zastępcze u
niewidomych jest słowo i mowa otoczenia.
- Wyobrażenia przedmiotów i przestrzeni u niewidomych:
Charakterystyczna dla osób niewidomych jest umiejętność
STEREOGNOSTYCZNEGO UJMOWANIA PRZEDMIOTU. Polega ona na odtwarzaniu
przedmiotów jako całości na podstawie jednego wrażenia, które działa
jako sygnał wywołujący wyobrażenia przedmiotu. Wyobrażenie takie jest
tym dokładniejsze i bardziej prawidłowe im bogatszy i pełniejszy jest
zakres doświadczeń niewidomego.
Wyobrażenia przedmiotów są uwarunkowane wrażeniami z pozostałych
receptorów - głównie dotyku.
MYŚLENIE NIEWIDOMYCH A ICH NAUCZANIE:
Na pierwszym planie stawia się łączenie teorii z praktyką jak również
metodę nauczania zwaną nauczaniem problemowym. Ma ono znaczący wpływ na
edukację niewidomych ze względu na jego specyfikę. Przede wszystkim
aktywizuje umysłowo dzieci, pobudza je do postępowania badawczego,
nakazuje wysówać wnioski z wykonanych zadań.
Tok dydaktyczny nauczania problemowego:
- zebranie materiału informacyjego dotyczącego omawianego tematu
- obserwacja samorzutna i kierowana
- lektura
- wykład nauczyciela
- wspólne ustalanie hipotezy roboczej w celu rozwiązania danego problemu
- weryfikacja ustaleń wcześniejszych poprzez dyskusję, obserwację,
ekperymentowanie. W tym momencie pole do działania mają uczniowie.
ĆWICZENIA SPECJALNE KSZTAŁTUJĄCE DZIECI NIEWIDOME:
- w nauczaniu poczatkowym obowiązuje metoda ośrodków pracy
- ćwiczenia kompensacyjne
kompensacja - prowadzi do zatąpienia braków wytworzonych przez kalectwo
innymi dostępnymi wartościami
- poznawanie w formie wyobrażeń związanych strukturalnie z
wyobrażeniami dotykowymi, kinestetycznymi, węchem
- mowy jako źródła porozumiewania się i wiedzy
- muzyki i poezji jako dostarczaczycieli wrażeń estetycznych
- ćwiczenia korekcyjne
głównym elementem jest troska o zachowanie resztek wzroku. W
przypadku całkowitego braku wzroku - złagodzenie procesu chorobowego jak
również: opieka okulistyczna, opieka sanitarna, opieka profilaktyczna,
kształcenie umiejętności posługiwania się resztkami wzroku, kształcenie
umiejętności odbierania i kojarzenia wrażeń.
- ćwiczenia orientacji dzieci niewidomych w przestrzeni
WYCHOWANIE I METODY NAUCZANIA DZIECI NIEDOWIDZĄCYCH:
- program w szkołach dla niedowidzących obejmuje taki sam zakres
wiadomości jak w szkołach dla dzieci zdrowych. Umożliwia to chorym
dzieciom ukończenie szkoły podstawowej i dalsze kontynuowanie nauki w
szkole średniej lub zawodowej.
- zachowane są specjalne metody pracy odpowiednio dostosowane do
słabszych możliwości wzrokowych uczniów.
- stosuje się indywidualizm ze względu na zróżnicowanie mozliwości
wzrokowych.
- w nauczaniu początkowym- metoda ośrodków pracy.
- dla "zaoszczędzenia" wzroku, od II klasy wprowadza się naukę pisania
na maszynie tzw. METODA MNEMOTECHNICZNA 10-PALCOWA.
- w nauce geografii stosuje się duże mapy z jak najmniejszą liczba
szczegółów.
- klasy tak przystosowane, aby dawały maksimum oświetlenia, przy
minimum błysku. W nowoczesnych szkołach jedna ściana klasy bywa
zazwyczaj szklana (oszklenie zaczyna się od 1 metra od podłogi do sufitu)
- na oknach przezroczyste zasłony tak przesuwalne, aby umożliwiały
kierowanie oświetleniem. Przy sztucznym oświetleniu prowadzi się lekcje
tylko ustne.
Najlepsze wyniki osiąga się przy użyciu światła jarzeniowego
umieszczonego na wysokości 3 metrów, na ścianach bocznych i nad tablicą.
- stoliki jednoosobowe z możliwością ustawienia ich pod różnym kątem.
- rozmieszczenie dzieci w klasie zależnie od wady ich wzroku.
|