|
Szuflada rodziców
W tej szufladzie znajdziecie omówienie niektórych zagadnień, z którymi
przychodzą rodzice z dziećmi do jednej z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych
w Krakowie. Takich Poradni w Krakowie jest kilka, w mniejszych miastach
zazwyczaj jedna i przeważnie jedna w gminie. Może zainteresują Was te zagadnienia,
a może chcielibyście przeczytać o czymś innym, lub o coś zapytać?
Napiszcie na adres: ekurzej@poczta.onet.pl. Postaram się odpowiedzieć.
Czy wiecie, co to jest dysleksja?
Wygląda groźnie i może utrudniać życie szkolne waszym dzieciom. Jest to pewna
trudność w nauce czytania i pisania. U młodszych dzieci objawia się wolnym tempem
uczenia się liter, tzw. brzydkim pismem i trudnościami w czytaniu. Trudności
w pisaniu określa się też terminem dysgrafia, a trudności w zapamiętaniu i stosowaniu
reguł ortograficznych terminem dysortografia. Dysortografia jest szczególnie uciążliwa
dla uczniów starszych klas. Mimo, że znają oni zasady i potrafią je wyrecytować, nie stosują
ich w pisaniu. Trudności te wynikają zazwyczaj z wolniejszego tempa rozwoju niektórych
struktur mózgowych odpowiedzialnych za odbieranie i koordynowanie bodźców wzrokowych,
słuchowych i ruchowych . W innych zdolnościach intelektualno - poznawczych, mózg dyslektyków
działa bez zarzutu. Pamięć logiczna, myślenie i przyswajanie wiadomości są u nich rozwinięte
często w stopniu ponadprzeciętnym. Są to na ogół bardzo zdolni uczniowie. Czy warto z tym
walczyć? Czy można to przezwyciężyć? - pytają rodzice.
Oczywiście, że można. Człowiek jest .urządzeniem" bardzo elastycznym i poprzez umiejętnie
prowadzone ćwiczenia można bardzo poprawić tempo pisania, czytelność pisma, można zmniejszyć
liczbę błędów i umożliwić korzystanie z własnych notatek na lekcjach i wykładach. Na pewno warto.
Wymaga to przede wszystkim współpracy rodzica i dziecka, cierpliwości i motywacji samego dyslektyka,
to ostatnie jest szczególnie trudne do osiągnięcia. No i trzeba jeszcze wiedzieć jak ćwiczyć.
Z tym pytaniem najlepiej udać się do swojej rejonowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
gdzie wszystkie porady i badania są bezpłatne. Można też spróbować samemu pamiętając o kilku
ogólnych wskazówkach. A oto one:
- Zwracamy uwagę na prawidłowe ułożenie ręki. Łokcie i nadgarstki obu rąk powinny być oparte na stole. Ołówek trzymamy między kciukiem a palcem wskazującym, opieramy na palcu środkowym. Są specjalne nakładki na ołówki dla tych, którzy mają z tym kłopoty.
- Ćwiczenia w pisaniu najlepiej jest wykonywać zwykłym ołówkiem, który łatwo można zmazać, jeśli zrobimy błąd.
- U młodszych dzieci zwracamy uwagę na kierunek pisania liter i prawidłowe łączenia, tak, aby nie powstawały dodatkowe pętelki i laseczki. Kółka piszemy zawsze od górnej krawędzi linijki w odwrotną stronę niż wskazówki zegara, czyli w lewo. Proste elementy liter zawsze z góry na dół. Pozwala to wyrobić z czasem płynność pisania.
- U starszych dzieci utrwalamy prawidłową pisownię, zapisując trudny wyraz kilka razy, ale nie więcej niż jedną, lub dwie linijki. Następnie układamy z tymi wyrazami, których pisownię wcześniej przećwiczyliśmy, krótkie zdania.
- Bardzo pomocne jest pogrubianie kolorowym pisakiem litery, która jest kluczowa w tym słowie np.: ogórek, życie, krótki. A zdanie może być np. takie: Zielony ogórek ma krótkie życie.
I starajcie się, aby wasze dziecko pisało własnoręcznie, bez pomocy klawiatury, bo to nie jest
to samo. Ćwiczenie z dzieckiem i wymyślanie zdań może być całkiem wesołą wspólną zabawą.
Powodzenia!
Zespół ADHD
ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder, czyli zespół nadpobudliwości
psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, zwany też zespołem hiperkinetycznym.
Szacuje się, że choroba ta występuje nawet u około 20% badanych dzieci.
Objawy ADHD można podzielić na trzy rodzaje:
- zaburzenia koncentracji uwagii (dotyczy przede wszystkim dziewczynek)
- nadruchliwość (głównie chłopcy)
- impulsywność (podobnie jak nadruchliwość, dotyczy głównie chłopców)
ZABURZENIA KONCENTRACJI UWAGI:
- Dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas
zajęć szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności.
Popełnia błędy wynikające z niedbałości.
- Ma trudności z utrzymaniem uwagi nad wykonywanymi zadaniami,
czynnościami, grami itp.
- Często wydaje się nie słuchać tego co się do niego mówi.
- Ma problemy z wykonywaniem codziennych obowiązków.
- Nie lubi, ociąga się, unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego
wysiłku umysłowego- jak nauka szkolna czy zajęcia domowe.
- Często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć, np. zabawki,
przybory szkolne, książki itd.
- Łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców.
- Zapominach o zwykłych, codziennych sprawach.
- Ma problemy ze zorganizowaniem sobie czasu i pracy.
NADRUCHLIWOŚĆ:
- dziecko ma nerwowe ruchy rąk, stóp.
- Nie jest w stanie usiedzieć w miejscu. Wstaje z ławki w podczas
lekcji lub sytuacji wymagających spokojnego siedzenia.
- Ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczynkiem.
- Chodzi bez celu, nie mogąc sobie znaleźć miejsca.
- Wspina się się po szafach, oknach.
- Potrafi mówić, mówić i mówić.
IMPULSYWNOŚĆ:
- Podczas rozmowy, słuchania - często przerywa lub przeszkadza.
- Wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie do końca sformułowane.
Rozpoznanie ADHD jest możliwe wówczas, gdy:
- W przypadku zaburzeń koncentracji uwagi i nadruchliwości wystepuje po
sześć objawów, które utrzymują się około sześciu miesięcy.
- Objawy te występują co najmniej w dwóch sytuacjach, np. w szkole, na
podwórku lub w domu.
- Objawy nie mają miejsca podczas trwania innych stwierdzonych chorób,
np. schizofrenii dziecięcej czy innych psychoz, nerwic lub stanów lękowych.
- Kliniczne upośledzenie społeczne i szkolne w zakresie nauki.
Etiologia ADHD:
- urazy okołoporodowe
- alergia pokarmowa
- zatrucie (np. ołowiem)
- uwarunkowania psychospołeczne
- największe znaczenie mają czynniki genetyczne. Wśród rodzin chorych
dzieci (głównie u rodziców), 30-50% miało w dzieciństwie rozpoznanie
ADHD, natomiast około 70% - miało podobne objawy.
Leczenie:
- farmakoterapia (pod kontrolą lekarza)
- dostosowanie metod nauczania do potrzeb dziecka
- psychoedukcja
|